
The Daily Telegraph & Courier, to give its full 
original name, was launched on 29 June 
1855 by Colonel Arthur Burroughs Sleigh, a 

Canadian-born army officer and writer, as a vehicle 
for his pursuit of a grudge against the Commander-
in-Chief of the Army, the Duke of Cambridge. 

Not that he admitted this in the initial issue, 
claiming merely to extend to the county “the 
benefit of a cheap and good Daily Press”, 
taking advantage of the repeal of Newspaper 
Stamp Duty on 1 July of that year to undercut 
the price of his competitors with an initial 
price of 2d, which was in September halved 
to a single penny. By then however Sleigh’s 
financial difficulties meant he had been forced 
to sell a half-stake in the paper to printer Joseph 
Levy, who bought Sleigh out in February 1857 
to take full control. 

Under Levy and his descendants The Daily 
Telegraph, as it became in October 1856, 
flourished as a paper aimed mainly at the 
aspirant middle class, and by the time of its 
second decade could claim to have the largest 
circulation of any newspaper in the world. By 
then it was a part of Fleet Street, having moved 
there in 1860 to a building which would be 
rebuilt twice under its tenure.

However despite such scoops as an interview 
with the Kaiser that ruffled diplomatic feathers 
in 1908, the competition from new papers 
in the early twentieth century saw circulation decline, and the 
investment needed to modernise and try and regain its popularity 
was more than its owners could afford. Thus the paper changed 
hands in January 1928, passing to the Berry family, and under their 
ownership the paper flourished again, to the extent that circulation 

in 1947 topped the million mark. In 1937 the Berrys bought out the 
Morning Post and merged it with the Telegraph. To its new readership 
columnist J. B. Firth let it be known that “it is the practice of the 
Daily Telegraph to serve up honest, unadulterated news… free from 
all social and religious bias.” Two years later came its next major 
scoop, in the form of Clare Hollingworth encountering the German 
preparations for the invasion of Poland.

Come the 1980s and it was the Berrys who 
were in turn unable  to afford the investment 
needed to modernise again, and Conrad 
Black’s Hollinger took control in 1985. Under 
Black the paper joined the exodus from Fleet 
Street, moving to the Isle of Dogs in 1987, and 
embracing modern forms of production and 
even the internet, being the first British paper 
to appear in web form in 1994.

Black’s downfall in 2004 saw the paper 
change hands again. Now owned by David and 
Frederick Barclay it moved again, to Victoria, 
and in 2009 saw perhaps its greatest scoop of 
all in the exposé of MP’s expense claims.

The Daily Telegraph of the 21st century 
is a different beast from its 19th century 
counterpart, a substantial portion of which 
(including the front page) consisted of 
classified advertisements (see left). The 
dense text and limited illustration of the latter 
necessitated in part by a low pagination has 
long gone, with multiple sections giving room 
for a wider range of articles and full colour 
giving a much glossier look. Gone are the days 

when its writers remained largely anonymous in its pages as well.  
But it still shares the right-wing outlook the paper adopted in the 
1870s, and its mission statements of earlier times still by and large 
apply today,  both in print and online.

The Daily Telegraph

Part of one column in the first issue

LONDON 2021 THE HERITAGE of FLEET STREETVOL. 3 - No. 1

THIS SERIES OF INFORMATION PANELS  WITH THE ASSOCIATED WEB PAGES ON WWW.FLEETSTREETHERITAGE.COM AND THE FLEET 
STREET HERITAGE SUNDIAL WERE DEVELOPED WITH THE SUPPORT OF THE CITY OF LONDON CORPORATION AND PRIVATE DONORS.

© 2022 ENTIRE CONTENT IS LICENSED BY WWW.FLEETSTREETHERITAGE.COM UNDER CC BY-SA 4.0. TO VIEW A COPY OF THIS LICENSE, VISIT HTTP://CREATIVECOMMONS.ORG/LICENSES/BY-SA/4.0/


